Hechten millennials andere waarden aan het werk dan de oudere generatie? Wat verstaan we eigenlijk onder werkgeluk? Dat is nog niet zo makkelijk te definiëren. Vooral omdat dit voor iedereen anders is. Uit onderzoek van Happiness Works blijkt wel dat er een aantal factoren van belang zijn bij het ervaren van werkgeluk. Zoals goede onderlinge relaties op het werk, voldoende uitdaging en kwaliteiten die zoveel mogelijk worden benut en ingezet. Welke hiervan het belangrijkst is, is per individu anders. Daarnaast zal er ook verschil zijn als het gaat om de verschillende leeftijdscategorieën. Vooral als we gaan kijken naar de jongere generatie, oftewel de millennials.
Generatie Y
Zo worden de millennials ook wel genoemd. Wikipedia omschrijft deze generatie als degene die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Het is de generatie die opgegroeid is met de digitale wereld, zoals social media, YouTube en vloggen. Ze weten als geen ander hoe zij informatie en ontspanning kunnen achterhalen op het internet. Door het gemak en de hoeveelheid hiervan, bestaat ook het idee dat het lastig is hun aandacht vast te houden. Met een klik zijn ze naar het volgende onderwerp.
De groep millennials bestaat op dit moment uit ongeveer 3,4 miljoen mensen. Daarvan is het grootste gedeelte, meer dan 80%, actief op de arbeidsmarkt. Zeker gezien de arbeidskrapte is dit een belangrijke groep om de juiste aandacht te geven en ze enthousiast te houden. Vaak worden ze gezien als jobhoppers die snel afgeleid of verveeld zijn. Maar is dat wel terecht? Op welke manier kan je millennials motiveren en hun kwaliteiten inzetten?
Wat vindt een millennial echt belangrijk?
De millennials hebben een duidelijke voorsprong als het gaat om digitalisering en automatisering. Hierin kunnen zij snel schakelen en op dit gebied met nieuwe en innovatieve ideeën komen. Het is de generatie die meer met beeld doet dan met tekst. Uitleg en het opdoen van informatie verkrijgen zij dan waarschijnlijk ook liever door iets te zien dan door iets te lezen. Hier kan zowel in de werving van nieuw personeel als ook op de werkvloer rekening mee gehouden worden.
Geld blijkt voor deze doelgroep niet altijd de grootste motivator te zijn. Zij hebben met name behoefte aan ontwikkeling en nieuwe dingen leren. Bied ze de mogelijkheid om te groeien en geef ze voldoende inhoudelijke uitdaging. Ook het vooruitzicht van een duidelijk carrièrepad, welke stappen kunnen ze maken en wat zijn de verwachtingen binnen gestelde kaders, kan helpen om de betrokkenheid te vergroten.
Door alle kansen en mogelijkheden die millennials hebben, kunnen zij ook last krijgen van keuzestress. Het idee: “De wereld is maakbaar en daar ben je zelf verantwoordelijk voor” zorgt bij deze generatie voor hoge verwachtingen en kan ertoe leiden dat ze bang zijn om fouten te maken. Als werkgever kan je hier rekening mee houden door regelmatig de voortgang te bespreken en te benadrukken dat je van fouten kan leren.
Verder hechten zij waarden aan een bepaalde mate van flexibiliteit. Vaste kantoortijden en werkplekken is bij deze generatie minder vanzelfsprekend dan bij de oudere werknemers. De kans is groot dat zij prima werk leveren als zij duidelijk hebben wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn.
Zijn er overheersende gedragskenmerken bij millennials
Hoewel er wel bepaalde kenmerken zijn wat betreft de millennials, moet je er ook voor waken om te veel in stereotypen te denken. Als bedrijf is het verder van belang om in kaart te brengen wat de bedrijfscultuur is en welke verwachtingen er zijn ten aanzien van de medewerkers. Dit kan ook per bedrijfstak en specialisme verschillen. Om de juiste werknemer op de juiste plek te zetten kan het inzetten van een DISC- en drijfverenanalyse ondersteunen om de juiste match te maken. Het geeft een helder beeld van het voorkeursgedrag van iemand en maakt inzichtelijk wat degene motiveert. Dit in combinatie met de kwaliteiten en kenmerken van de millennials, kan je als werkgever helpen bij hoe je deze generatie boeit en bindt.