Persoonlijke ontwikkeling

Wat is persoonlijke ontwikkeling eigenlijk?

Iemand presteert het beste wanneer hij of zij werk doen dat voldoening geeft; dat energie oplevert in plaats van kost. Dit draagt vervolgens bij aan de directe betrokkenheid van de medewerker en daarmee direct aan het succes van de organisatie. Door een individu inzicht in zichzelf te geven, creëer je bewustwording. Vervolgens kan je vanuit zelfinzicht en bewustwording werken aan persoonlijke ontwikkeling.

Er zijn veel verschillende definities met betrekking tot persoonlijke ontwikkeling. Als HRM Profielen omschrijven we het als volgt:

“Jezelf ontwikkelen in de door jouw gewenste richting waardoor jij dat (werk) kunt doen wat jouw voldoening en energie geeft.”

In de huidige tijd gaat het niet meer alleen om kennis en/of opleiding. Het belang van soft skills in een organisatie groeit. Bijvoorbeeld om als mens effectief te kunnen communiceren, in verbinding te kunnen zijn met anderen en om je bewust te zijn van jouw rol binnen een team.

Studenten helpen bij hun studie- en beroepskeuze

De vier stappen van persoonlijke ontwikkeling

1. Zelfinzicht en bewustwording

Wie ben je en waarom doe je wat je doet? Het is belangrijk om te weten waar je nu staat en wat je nodig hebt om het beste uit jezelf te halen. Dit betekent voor je medewerkers dat ze inzicht krijgen in hoe ze reageren op hun omgeving en wat hen echt motiveert.

Inzicht in iemands gedrag en drijfveren is erg waardevol zijn. Mensen leren bijvoorbeeld hoe ze graag communiceren, welke sterke punten ze hebben, wat ze nog kunnen ontwikkelen en wat ze nodig hebben van hun leidinggevende. Ook kunnen ze ontdekken welke teamrol het beste bij hen past. Door drijfveren te meten, begrijp je waarom iemand zich op een bepaalde manier gedraagt en wat hen motiveert.

2. Inzicht in anderen

Na zelfinzicht is de volgende stap het inzicht krijgen in anderen. Dit helpt om de ander beter te begrijpen, zodat je effectiever kunt samenwerken. Je kunt leren het voorkeursgedrag van een collega of medewerker te herkennen en je communicatie daarop af te stemmen. Voorkeuren herken je bijvoorbeeld aan leiderschapsstijl, gedrag onder druk, non-verbale communicatie, en het soort vragen dat iemand stelt.

Begrijp eerst voordat je begrepen wilt worden” – Stephen Covey-

Inzicht krijgen in motivatie en gedrag?

3. Afstemmen en verbinden met anderen

Met inzicht in anderen kun je beter afstemmen op de ander en een sterke verbinding maken. Dit helpt om effectiever met elkaar te communiceren. Het is belangrijk dat je inspeelt op de voorkeursstijlen van de ander en aansluit bij wat die persoon belangrijk vindt. Door begrip te tonen en rekening te houden met je gesprekspartner, kun je effectieve feedback geven. Dit verbetert de samenwerking binnen een team en helpt leidinggevenden om beter samen te werken met hun medewerkers.

4. Ontwikkelen en groeien

Wanneer mensen begrijpen wat hen echt motiveert en waar hun voorkeuren liggen, worden ze nog zelfbewuster. De combinatie van drijfveren en gedrag bepaalt wat iemand belangrijk vindt en hoe diegene te werk gaat. Door medewerkers inzicht te geven in hun gedrag en drijfveren, kun je als leidinggevende gerichter ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling.

Inzicht krijgen in motivatie en gedrag?
()
()

Veelgestelde vragen

Wij leveren de analyses aan HR-professionals, trainers, recruiters of andere professionals die zich bezighouden met de ontwikkeling van mensen en organisaties. Daarbij is het belangrijk dat klanten die met onze analyses werken gecertificeerd zijn.

 

HRM Profielen is opgericht in 2016, maar bezit meer dan 25 jaar ervaring en deskundigheid op het gebied van training en ontwikkeling. Vanuit de visie dat ontwikkeling voor iedereen mogelijk moet zijn, is HRM Profielen ontstaan.

 

Als je bij ons de certificeringstraining volgt, krijg je één gratis oefenprofiel. Hiermee kan je het geleerde in de praktijk toepassen. Daarna ga je inderdaad per afgenomen analyse betalen. Neem contact met ons op voor de tarieven.

 

Nieuwsbrief ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.