Met inzicht in de DISC communicatiestijlen kan je effectiever en efficiënter communiceren. We hebben er bijna de hele dag mee te maken: communicatie. Het is de interactie tussen twee of meerdere mensen waarbij informatie of een boodschap overgebracht wordt. Daarbij is er altijd sprake van een zender en een ontvanger. Maar hoe komt het dat je met sommige mensen een klik hebt en met anderen juist niet?
Vaak heeft dit te maken met verschillende communicatiestijlen. Mensen met dezelfde communicatiestijl sluiten vaak gemakkelijker op elkaar aan dan mensen waarbij deze stijl ver uit elkaar ligt. De theorie achter het DISC model bied je inzicht in deze verschillende stijlen.
Als coach of leidinggevende weet je hoe belangrijk het is om een klik te hebben met degene die je coacht. Door aan te sluiten bij je gesprekspartner ontstaat er verbinding en vertrouwen. Mensen voelen zich dan begrepen en werken actiever mee. Om de juiste klik te vinden, is het belangrijk om af te stemmen op de communicatiestijl van degene die tegenover je zit. Door het inzetten van het DISC model, of ook wel DISC test genoemd, kan je op een eenvoudige en heldere wijze de communicatiestijlen van respondenten in kaart brengen.
Sommigen zullen het DISC model ook kennen als de Persoonlijke Profiel Analyse (PPA). De PPA is echter een eenvoudigere, meer ingekorte versie van de DISC test. De analyses geven een weergave van de wijze waarop we de dingen doen zoals we ze doen en de manier waarop we op onze omgeving reageren.
Een DISC analyse geeft inzicht in de kwaliteiten van mensen maar ook de ontwikkelpunten en de communicatieve vaardigheden.
Het bestaat uit vier gedragsstijlen aangeduid met een bepaalde kleur. Elke gedragsstijl kenmerkt zich door zijn eigen communicatiestijl.
Mensen met deze gedragsstijl komen zelfverzekerd over en communiceren op een heldere en directe wijze. Wees goed voorbereid en richt je op de hoofdlijnen. Zorg ervoor niet te wollig te zijn, maar blijf concreet en to the point. Beargumenteer met feiten en geef ook ruimte om de ander beslissingen te laten nemen.
Deze mensen herken je aan hun enthousiaste, energieke en positieve grondhouding. Zorg voor een vriendelijke toon en creëer een gezellige sfeer. Toon interesse, betrokkenheid en laat de ander blijken dat je hem of haar aardig vindt en waardeert. Stel vragen en luister actief.
Deze mensen komen geduldig, kalm en bescheiden over. Creëer een ontspannen en veilige sfeer. Praat met een rustige gelijkmatige stem, luister goed en vraag door. Geef de ander bedenktijd wanneer je een reactie verwacht.
Mensen met deze gedragsstijl komen vaak formeel over en richten zich vooral op cijfers en feiten. Bereid je goed voor en zorg voor een feitelijke onderbouwing. Wees op tijd en houd in het begin afstand. Bied ruimte om na te denken en om te analyseren. Maak duidelijke afspraken en kom deze na.
Mensen met dezelfde gedragsstijl sluiten vaak makkelijk op elkaar aan omdat ze elkaar begrijpen. Als je met iemand in gesprek bent die een andere communicatiestijl hanteert, kan dat ervoor zorgen dat je elkaar juist minder goed begrijpt. Vandaar dat het van grote waarde kan zijn om de gedragsstijlen en dus ook de communicatiestijlen in kaart te brengen. Dit helpt in het contact met medewerkers maar ook met andere gesprekspartners zoals klanten.
HRM Profielen is met 20+ jaar ervaring in DISC en drijfveren. We zijn opleider van trainers, coaches en (HR)professionals. We bieden verschillende trainingen aan, waaronder de DISC certificering, de drijfveren certificering en verschillende verdiepingstrainingen. Daarnaast is HRM Profielen leverancier van een hoogwaardige DISC en drijfverenanalyses.
Neem contact met ons op wanneer je meer informatie wilt ontvangen.
Copyright 2024 HRM Profielen